Każda organizacja przywiązująca wagę do doskonalenia, rozwoju, zapewnienia zgodności działań z obowiązującymi przepisami prawa oczekuje, że wszyscy pracownicy będą działać zgodnie z przyjętymi praktykami i zasadami biznesowymi. Organizacje dążą do sytuacji w których pracownicy podejmują działania w sposób etyczny i prawy, w zgodzie z politykami i procedurami a także w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawnymi.
Nieprawidłowe zachowania występujące w miejscu pracy są zazwyczaj w pierwszej kolejności zauważane przez pracowników. Dlatego też tak istotne jest, aby pracownik, który podejrzewa możliwość naruszenia reguł postępowania lub jest świadkiem nadużyć, był w stanie w sposób skuteczny poinformować o naruszeniu, bez obawy przed działaniami odwetowymi czy aktami dyskryminacji skierowanymi w jego stronę.
Stworzenie odpowiednich procedur mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa zgłaszającym czyli sygnalistom to pierwszy etap budowy systemu zgłaszania nieprawidłowości. Polityka zgłaszania nieprawidłowości powinna określać zasady i czynności, które należy podjąć w przypadku podejrzenia lub wystąpienia jakiegokolwiek poważnego przypadku niewłaściwego postępowania w zakresie:
- naruszenia praw człowieka
- przestępstwa karnego
- nieprzestrzegania zobowiązań wynikających z przepisów prawa
- niespełnienie przepisów bhp
- przestępstwa finansowego oraz nieprawidłowości księgowych
- oferowania oraz przyjmowania korzyści majątkowych
- przestępstw związanych z ochroną środowiska
- naruszenia zasad wewnętrznych i procedur obowiązujących w organizacji
Wymienione zakresy nie stanowią katalogu zamkniętego a ich źródło leży w analizie ryzyka każdej organizacji.